TK’s Particles Boekweit

TK’s Particles Boekweit

(Fagopyrum esculentum) is een plant uit de duizendknoopfamilie (Polygonaceae). Polen en in mindere mate Frankrijk zijn nog belangrijke Europese productielanden van boekweit als voedselgewas. Boekweit is te vergelijken met hennep.
Maar door de driehoekige vorm lijkt het op driehoeksmosseltjes, dit zal de karper ook accepteren als betrouwbaar. Voor gebruik van de boekweit dient het eerst 24 uur geweekt te worden en dan 15 minuten koken.

TK's Boekweit korrels

Zeer aparte smaak en een weinig gebruikt product! Boekweit is een graanproduct. Het is goedkoop en voedingrijk. Heeft zeer weinig bindende werking en daardoor geschikt voor een licht openvallend voer. De boekweitkorrels kan je ook roosteren in een oude pan. Na het afkoelen vermalen en je hebt een meel met een uitgesproken aangename geur. Voor Boilies: Als bulkingrediënt zeer goed, maar hardt vrij slecht uit en bindt bijna niet. In de meeste voor komende combinatie is die het beste te gebruiken met tarwe og maïs. Dit meel vormt in combinatie met griesmeel en lactalbumine een perfecte instant boilie. Boekweit is een welbekende maar toch nog de mist gebruikte particle onder de karpervissers. Het kan de vis enorm activeren en stimuleren. De karpers zijn overtal zeer verzot op. Boekweit is echter lastiger als aas te gebruiken. Maar kan combineren in elk voertje.

Bij het aanvoeren van stekken is het zeer effectief, wel lastig gezien je het niet makkelijk op grote afstanden kan voeren. Boekweit is echter moeilijk als haakaas te gebruiken (te klein) en daarom doet het vooral dienst als ondersteunend voer. Maar karpers reageren er namelijk meteen op. Gekookte Boekweit kan je kopen in de betere hengelsportzaak maar is nogal vrij prijzig. Daarom moet je ongekookte Boekweit met een grote oplage kopen. Bereidingen van de verschillende particles vergt wat aandacht, neemt dit serieus anders zijn de gevolgen niet te overzien en zal je dit nooit vergeven.

TK’s Boekweit

Net als alle particles moet Boekweit voor gebruik eerst voorbereid worden. De manier waarop is voor velen waarschijnlijk wel vanzelfsprekend, voor anderen wellicht handig om stap voor stap eens door te kunnen lezen. Het voordeel van boekweit is dat het (in tegenstelling tot tijgernoten en pinda’s) niet snel verkeerd bereidt kan worden. Het bevat immers geen schadelijke stoffen die er eerst uitgekookt moeten worden en het is stukken minder hard dan bijvoorbeeld tijgers of mais waardoor je het droog zonder al te veel moeite kapot kunt knijpen.

Waarom dan toch weken en koken? Omdat Boekweit enorm sterke geur- en smaakstoffen bevat die na een goede bereiding pas echt goed tot hun recht komen. De reden dat een hoop soorten vis er enorm dol op zijn! Laat de boekweit 24 uur weken. Gebruik hiervoor lauw water, dit bevorderd het kiemen, hierdoor zal het Boekweitzaadje water opnemen waardoor het witte kiempje iets zal gaan groeien. In dat kiempje zitten die belangrijke geur en smaakstoffen. Om er voor te zorgen dat deze na het koken goed worden afgegeven moet het kiempje voldoende vocht opnemen.

Dit bereik je door de Boekweit minimaal 24 uur te weken. Na het weken is het tijd om de Boekweit te koken. Hoelang de Boekweit moet koken is een beetje afhankelijk van de tijd dat het heeft liggen weken. Voor mij heeft het lang genoeg gekookt als de eerste Boekweitzaadjes openbarsten en de witte vruchtvlees zichtbaar worden. Over het algemeen zal dit tussen de 15 tot 20 minuten duren. Boekweit neemt tijdens het koken 2 tot 2-1/2 keer in volume toe. Kleine bemerking: Roer tijdens het koken niet in boekweit en probeer niet om boekweit in ruim water te koken – er ontstaat in beide gevallen een soort boekweitbrij.

Enorm populair de laatste jaren is bijvoorbeeld de “chili Boekweit “. Door chilipoeder tijdens het weken en koken toe te voegen geef je de Boekweit een pittige smaak waar karpers enorm dol op schijnen te zijn. De chili zorgt voor een pittig karakter en verspreid zich in de verschillende waterlagen. Ik heb echter nog steeds veel vertrouwen in de natuurlijke geur- en smaakstoffen van Boekweit waardoor ik nog nooit de behoefte heb gehad om extra’s toe te voegen. Boekweit heeft een crunchy karakter, het krakende geluid wordt onder water erg versterkt en dit activeert andere vissen die in de buurt zwemmen. Boekweit is ook super goed te gebruiken in je spodmixen.

Maak de Boekweit aan met je favoriete grondvoer, een blikje tonijn, een blikje mais en wat pellets en geen enkele karper kan hier nog vanaf blijven! Er zijn verschillende smaakmakers voor door de Boekweit, één hiervan geeft mijn voorkeur, en dat is Kurkuma. Kurkuma is de gemalen wortelstok van een plant die vooral in Indonesië voorkomt en is een van de bestanddelen van curry. Kurkuma is een eetlust op wekker en tevens een natuurlijke kleurstof. Tijdens het koken, strooi ik wat kurkuma over de Boekweit. Hennep neemt de geur en smaak van dit felgele poeder goed op. Alvorens ik de gekookte Boekweit mix, strooi ik er nog wat extra kurkuma over. Resultaat: een sterk geurende lekkernij, waar ook vriend brasem dol op is. Er zijn ook Boekweit vissers die Anijs al geurstof toevoegen.

Boekweit Verwerking tot meel,

Boekweit werd vroeger gemalen op een grutmolen. Dit was een rosmolen met een eest voor het drogen van de boekweit, zeefwerk, een gruttensteen, een meelsteen en een waaierij. De breekzeef, bestaande uit een zevental bovenelkaar liggende zeven, scheidde na het breken op de gruttensteen de doppen van de grutten. De grutten werden tegelijkertijd gesorteerd in grove, middelgrove, fijne grutten en meel.

De grutten werden verder geschoond in de waaierij waar de grutten van de lichte stukjes dop en de vliesjes werden gescheiden. De eest werd oorspronkelijk gestookt met de boekweitdoppen, maar later met cokes. De gruttensteen dopte de boekweit tot grutten en de meelsteen maalde de grutten tot meel. Het malen tot meel moest voorzichtig gebeuren. Bij warm worden treedt bij boekweit gemakkelijk verbranden op waardoor verkleuring ontstaat.

Boekweit, goed voor het bloed,

Boekweit is goed voor de bloedvaten, met name de haarvaten, de allerkleinste bloedvaatjes. Het fytonutriënt rutine wat in boekweit zit is verantwoordelijk voor het steviger maken van de capillaire vaten of haarvaten. In China woont het Yi-volk. Zij eten dagelijks minstens 100 gram boekweit. Leden van het Yi-volk hebben bijna geen last van hoge bloeddruk. Wetenschappers denken dat er minder cholesterolafzettingen aan de bloedvatwanden gegenereerd worden door het eten van veel boekweit en dit zorgt voor een kleiner risico op hoge bloeddruk. Daarnaast bevat boekweit erg veel magnesium, een stof die de bloedvaten rustiger maakt wat ook leidt tot een risicoververlaging op hoge bloeddruk.

Boekweit en diabetes,

In Iowa, een staat in de Verenigde Staten heeft een wetenschappelijk onderzoek onder 36.000 vrouwen aangetoond dat het eten van boekweit tot een kleiner risico leidt op het krijgen van diabetes type 2. Een Canadees onderzoek voegt daaraan toe dat chiro-inositol in boekweit zorgt voor een herstel van diabetes. Chiro-inositol reguleert het bloedsuikerniveau. Chiro-inositol is een stof die als vervanger van insuline werkt. Dieren met diabetes vertoonden een stabiel beeld na het eten van boekweit; de ziekte ontwikkelde zich niet verder. Het onderzoeksteam legt zich nu toe op vervolgonderzoeken naar nieuwe soorten boekweit die wellicht nog effectiever werken.

Boekweit en de moderne geneeskunde,

Een stof uit boekweit wordt momenteel op wetenschappelijk niveau onderzocht tegen diabetes type 2 en het Polycysteus-ovariumsyndroom of PCOS. Het gaat om D-chiro-inositol, een component van de secundaire route voor insuline signaaltransductie. D-chiro-inositol komt in PCOS en diabetespatiënten minder of bijna niet voor. De eerste onderzoeksresultaten met boekweit als bron van D-chiro-inositol zijn veelbelovend.

Boekweit tegen galstenen,

Een studie die werd gepubliceerd in het American Journal of Gastroenterology wees uit dat boekweit uitstekend helpt bij het voorkomen van galstenen. 69.000 Mensen deden mee aan dit onderzoek en ze werden verdeeld in groepen op basis van het vezelgehalte dat ze tijdens hun dagelijks maaltijden innamen. Het bleek dat hoe meer vezels je eet, hoe kleiner de kans is dat je galstenen krijgt. Boekweit is rijk aan vezels. Fenolen en andere fytonutriënten Wanneer wetenschappers denken aan fytonutriënten, gaan de gedachten bij de meeste voedselexperts uit naar groente en fruit. Er zitten daarnaast vele fytonutriënten in graansoorten, waar boekweit voor het gemak tot wordt gerekend.

Dr Liu van de Cornell Universiteit stelt vast dat vezelrijke voeding goed werkt tegen darmkanker, niet alleen om de vezels die erin zitten maar des te meer om alle fytonutriënten waarvan er zeer vele nog onontdekt zijn. De duizenden fytonutriënten die wel ontdekt zijn tonen aan dat deze stoffen krachtige antioxidantwerking hebben. Het komt niet zelden voor dat een bepaald fytonutriënt in een vrucht, groente of graansoort sterkere antioxidanten in zich draagt dan vitaminen of mineralen.

Boekweit tegen hormoongerelateerde kanker Een van de soorten fytonutriënten in boekweit zijn lignanen. Onder de lignanen valt enterolactone, wat borstkanker en andere hormoongerelateerde kankers tegengaat. Dezelfde stof, enterolactone, werkt preventief tegen hart- en vaatziekten. In een Deense studie onder 857 vrouwen na de overgangsfase bleek dat vrouwen die veel hele granen aten hogere enterolactoneniveaus in hun bloed hadden dan vrouwen die minder volle graankorrels zoals boekweit aten.

Groeten TKBoilies

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *